Spierpijn…

Begin dit jaar ben ik begonnen met sporten samen met een personal trainer. Ik merkte dat ik een beetje ingekakt was qua sport. Ik deed nog wel van alles maar er zat weinig vooruitgang in en als ik eerlijk ben, was ik anderhalf jaar geleden een stuk sterker dan ik nu ben. Last van spierpijn had ik al tijden niet gehand.. Tijd voor actie dus.

Au!

Mijn eerste afspraak was super gaaf, maar ook enorm afzien. Ik dacht serieus dat mijn bovenbenen gingen ontploffen.  Mama Mia….. Maar toen ik een half uurtje onder de douche had gestaan ging het best wel weer goed. Dacht ik ….De volgende ochtend ging het minder goed. SPIERPIJN… ’s middags had ik een feestje en ik zat op een soort poefje. Daar kwam ik dus echt bijna niet meer uit. Ik leek wel een oma van 89.

Spierpijn komt omdat je tijdens de training je spieren beschadigd hebt. Tijdens de oefeningen die je doet kunnen er kleine scheurtjes in je spieren komen. Dat klinkt erger dan het is, want je lichaam zal zich herstellen en gooit er nog een schepje bovenop zodat je spieren sterker worden. Dat is dan weer handig voor de volgende training. Op deze manier boek je dus vooruitgang. Je spieren worden sterker.

Je kunt spierpijn indelen in twee gradaties:
1. Spierpijn waar je eigenlijk best vrolijk van wordt. Je voelt het wel maar het is niet storend. Je hebt echt het idee dat je iets gedaan hebt en je hebt al weer zin in de volgende training.

2. Spierpijn die echt storend en pijnlijk is. Je voelt je ellendig en je hebt het gevoel dat je de trap niet meer op komt (oooooooooow herkenbaar!). Deze spierpijn ervaar je vaak als je al een tijd niet hebt getraind of gewoon echt veel te zwaar hebt getraind. Het gaat over, hou dat maar in gedachten.

Sommige mensen hebben meer last van spierpijn dan andere mensen. Ik heb er zelf, helaas, vrij snel last van. Spierpijn wil trouwens niet per definitie zeggen dat je training effectief was. Zonder spierpijn kun je ook een prima training hebben gehad. Voor sommige mensen werkt spierpijn motiverend en voor andere juist weer niet.

Helemaal voorkomen kun je spierpijn meestal niet (nou ja, door in bed te blijven liggen wel, maar dat is natuurlijk geen optie).

Tips om spierpijn te voorkomen/ verlichten:

– Zorg ervoor dat je spieren warm zijn voordat je ‘ echte’  training begint en bouw rustig op.
– Rust goed uit tussen de oefeningen door (zorg dat je spieren zich kunnen herstellen).
– Zorg dat je na de training ook goed uitrust. Geef je spieren echt de tijd!
– Ik vind het zelf altijd fijn om te zwemmen als ik echt last heb van mijn spieren.
– Ook vind ik het fijn om me even te laten masseren. Maar let wel op dat dit voorzichtig gebeurt. Anders richt je wellicht nog meer schade aan.

 

Ik ben inmiddels al weer een paar maanden verder en ik heb nu minder last van spierpijn (maar ik heb het echt nog wel).  Maar ik voel me echt alweer een stuk sterker dan toen ik begon. Die pijn is dus zeker niet voor niets geweest!

Voor iedereen die in Arnhem woont; ik train bij Rowin Enckhof. Echt een aanrader. Ze bieden behalve personal training ook groepslessen aan op diverse locaties in Arnhem.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.