Energiegevers vs Energievreters

Een van onze trainingen gaat over de balans tussen de dingen waar je energie van krijgt en die je veel energie kosten: de energiegevers vs de energievreters.

Deze training is onwijs leuk om te geven omdat het een echt eye opener kan zijn.  Het is namelijk super belangrijk dat de balans tussen energiegevers en energievreters goed is.

Energievreters zijn dingen die jou energie kosten. Dit kunnen activiteiten, situaties en mensen zijn. Je kunt er stress van krijgen

Voorbeelden: een (te) hoge werkdruk, rommel in huis, sociale druk, ruzie, te drukke agenda, (puberende) kinderen, feestje waar je tegenop ziet, geldproblemen, geen passend werk/werkomgeving, luie partner etc.

Energiegevers zijn dingen waar je juist energie van krijgt. Een leuke middag met een vriendin, lekker shoppen, dagje sauna, een mooi boek lezen, lekker wandelen en noem maar op.

Voor mij geldt dat ik echt helemaal leeg kan lopen qua energie op techniek. Als mijn website bijvoorbeeld niet goed werkt of mijn laptop kuren heeft. Waar ik ook helemaal gek van kan worden is mijn administratie. Als ik me daar te lang mee bezig houdt dan heb ik echt het gevoel dat het leven uit me getrokken wordt. Daarom besteed ik dit ook zoveel mogelijk uit.

Van het lezen van een spannend boek, een wandeling met mijn hond Loet of lekker uit eten krijg ik energie.

Oefening: maak voor jezelf eens de balans op: hoe zit het met jouw energiebalans?
Dit doe je heel simpel door een vel papier in tweeën te delen en op de ene kant jouw energiegevers te schrijven en op de andere kant jouw energievreters.

Als je dit gedaan hebt dan kijk je naar hoe de balans op dit moment is. Slaat de balans door naar de gevers of naar de vreters? Als je veel last hebt van energievreters, kijk dan eens naar deze tips:

Situaties die je energie kosten…. Hoe ga je er mee om?

  • Niet alles wat je doet hoeft perfect te zijn.
  • Doe wat je echt moet doen meteen (stel niet uit).
  • NEE naar een ander is JA naar jezelf. Durf NEE te zeggen.
  • Durf om hulp te vragen.
  • Maak dingen klein en pak ze stuk voor stuk aan (opdelen).

Tips om om te gaan met mensen die je energie kosten:

  • Probeer om afstand te nemen (emotioneel – letterlijk).
  • Vermijd negatieve mensen als dat kan. Doe in ieder geval niet mee aan geklaag en negatief gedrag.
  • Praat over wat je dwars zit.
  • Accepteer de ander. Je kunt een ander niet veranderen, maar je hebt wel invloed op hoe je met de situatie omgaat.

“Je kan de mensen om je heen niet veranderen, maar je kan wel veranderen welke mensen je kiest om je heen te hebben”

 

Een paar tips voor wat extra energie: 

  • Zorg dat je weet waar je energie van krijgt. Klinkt logisch maar kan toch best lastig zijn.
  • Maak een eind aan energievreters daar waar mogelijk.
  • Beweeg!
  • Plan ontspanning in.
  • Omring jezelf met positieve mensen.
  • En tot slot; luister naar je lichaam.

Heb jij nog leuke tips? Laat het me weten!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.