10 redenen waarom je niet afvalt

 


Je wilt graag afvallen maar….


Herken je dit: je wilt graag afvallen, gaat flink aan de bak en de eerste twee weken loopt het super goed, je weegschaal is blij met je.  En dan opeens stagneert het. Het lijkt wel of er helemaal niets meer gebeurt. Hoe kan dat toch??
Dit gebeurt heel veel vrouwen.

Tien mogelijke oorzaken waarom je niet (meer) afvalt:

  1. Je denkt dat je weinig eet maar onbewust krijg je meer binnen dan je denkt
    Klein koekje bij de koffie, een paar hapjes bij het koken, even een blokje kaas bij je moeder… Je eet vaak meer dan je door hebt. Hou eens een tijdje een eetdagboek bij. Dan zie je precies wat je per dag binnenkrijgt en op welke momenten het mis gaat. Ik ben zelf fan van de Eetmeter van het voedingscentrum.
  2. Je eet gezond, maar je krijgt toch veel calorieën binnen
    Ook gezond eten kan bomvol calorieën zitten en daar kom je dus ook van aan. Voorbeelden zijn noten, olijfolie, avocado’s en verse fruitsapjes. Blijf deze producten gewoon eten, maar houd mate!
    Ook hier kan een eetdagboek weer uitkomst bieden. Als je de Eetmeter gebruikt, kun je ook op je telefoon bijhouden wat je eet. Zo vergeet je minder snel iets te noteren. Ik vind trouwens dat je niet de hele dag bezig moet zijn met het tellen van calorieën, maar het is wel goed om inzicht te krijgen in het aantal calorieën dat er in een product zit en om je te laten zien wat je eet zonder dat je het eigenlijk in de gaten hebt. Het gaat om een stukje bewustwording. Dus sla er niet in door.
  3. Je beweegt niet genoeg
    Als je een uurtje traint in de week en je doet verder niet veel dan zullen de kilo’s er niet afvliegen. Als je een beginner bent dan zal je ook van een uur per week trainen zeker sterker en fitter worden, maar als je echt een strakker lichaam wilt, dan moet je minstens 2 tot 3 uur aan de slag. Het meest optimaal is minimaal een half uur tot een uur per dag een matig intensieve training. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld een flinke stevige wandeling maakt. Je hartslag gaat omhoog en je ademhaling stijgt, maar je kunt nog wel normaal blijven praten.
  4. Als je hebt gesport dan beloon je jezelf met iets lekkers
    Na afloop van je training bestel je in de sportschool een lekkere verse jus om jezelf te belonen. Zonde want die calorieën die je net was kwijt geraakt, krijg je nu weer binnen.
  5. Je hebt altijd wel een excuus om iets ongezonds te eten
    Feestje, BBQ, terrasje, een collega die trakteert… er is altijd wel een reden om iets ongezonds te eten. Natuurlijk mag je af en toe best meedoen, maar maak keuzes en kies bewust. Leer ‘nee’ zeggen. En als je omgeving begint te zeuren dat ze je ongezellig vinden, dan zijn ze waarschijnlijk gewoon jaloers op je! Trek je daar dus niets van aan!
  6. Je slaapt niet voldoende
    Goede nachtrust is van groot belang bij afvallen. Slaap tekort kan je hongergevoel aanwakkeren. Daarnaast heb je natuurlijk meer energie als je goed slaapt en ben je overdag beter in staat om lekker te bewegen en s ’avonds nog even naar de sportschool te gaan of nog een rondje te gaan rennen. Als je moe bent is de kans dat je op de bank blijft zitten natuurlijk een stuk groter.
  7. Je hebt te veel stress
    Sommige mensen vallen kilo’s af als ze stress hebben en anderen komen juist aan.
    Bij langdurige stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt in ons lichaam. Dit hormoon zorgt voor meer eetlust. Ook kunnen stresshormonen ervoor zorgen dat je schildklier vertraagt. Hierdoor werkt je stofwisseling niet goed en kan er een toename in je gewicht ontstaan.
    Daarnaast worden we wat betreft eten vaak makkelijker als we stress hebben. We bestellen sneller een ongezonde hap, letten minder goed op en worden gemakzuchtiger. Als je moe bent en je hebt veel aan je hoofd dan is het wel makkelijk om even een pizza in de oven te gooien.
  8. Je hebt geen geduld
    Als je op een verantwoorde, gezonde manier wilt afvallen dan gaat dat naar jouw zin misschien niet snel genoeg. Maar bedenk maar dat het wel een langdurig effect heeft. Crash diëten hebben veel nadelen en je verloren kilo’s zitten er zo weer aan. Ik heb er een tijdje geleden  een blog over geschreven.
  9. Je eet gedurende de dag heel weinig maar dat haal je s’avonds  ruimschoots in
    Je probeert overdag om zo min mogelijk te eten. Je slaat het ontbijt over, je eet met de lunch twee crackers en tussendoor eet je alleen een appel. Als je ‘s avonds thuis komt heb je zo veel honger dat je een flink bord met eten opschept (kan wel, ik heb toch niets gegeten vandaag) en een twee schaaltjes yoghurt (kan wel, ik heb toch niets gegeten vandaag…) en bij de tv nog een bakje chips (kan wel, ik heb toch niets gegeten vandaag)…. Snap je het? Zo ga je niet afvallen. Eet gewoon gezond door de dag heen. Dan krijg je ook geen honger en is de kans veel kleiner dat alsnog aan het bunkeren slaat.
  10. Je hebt meer spiermassa gekregen
    Het kan zijn dat je door het sporten meer spieren hebt gekregen. Spieren wegen meer dan vet. Hierdoor lijkt het op de weegschaal dat je niet (of minder) afvalt. Je ziet het dan misschien niet terug op de weegschaal maar je bent wel slanker en strakker geworden. Ik vraag de vrouwen die ik coach altijd om vooral goed op hun kleding te letten. Daar merk je het vaak het eerste aan.

Hoe zorg je nou dat je wel afvalt? Er zijn een aantal basisregels:

  • Eet gezond en gevarieerd
  • Eet minder dan dat je deed maar eet niet te weinig. Van crashen is nog nooit iemand gelukkig geworden!
  • Beweeg meer.
  • Zorg voor voldoende slaap en ontspanning.

Het zijn misschien inkoppertjes en spannend is het ook niet, maar het is wel waar.

Heb jij vragen over afvallen of kun je wel wat hulp gebruiken? Laat het me weten. Ik help je graag. Je kunt je vraag in de reacties hieronder achter laten of een bericht sturen. Als je meer wilt weten over mijn gezonde leefstijlprogramma’s klik dan hier!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.