Zie jij de term Meal prepping de laatste tijd ook steeds vaker voorbij komen? Ik moest eerst altijd denken aan Preppers (dat zijn mensen die zich helemaal voorbereid hebben op noodsituaties) maar meal prepping is wat anders.

Meal prepping is dus gewoon een hippe term voor vooruit koken en invriezen. En dat is helemaal zo gek nog niet..

Je kent het vast wel. Je zit in de auto naar huis, het is al laat en je moet nog koken. Je pakt Jamies 15 minutes kookboek erbij maar het duurt toch altijd een stuk langer en uiteindelijk zit je pas om zeven uur aan tafel.

Hoe fijn zou het zijn als je thuis kwam, de koelkast open trekt, gezonde maaltijd eruit, in de magnetron, in de tussentijd dek je de tafel. Ping! En eten maar!

De voordelen zijn duidelijk; meal prepping scheelt je:

  • Geld (je koopt groter in en je komt minder vaak in de supermarkt);
  • Tijd (je eten staat sneller op tafel- je kookt minder vaak- je hoeft niet iedere avond dezelfde pannen af te wassen en je keuken op te ruimen);
  • En de kans dat je ongezond eet wordt kleiner.

Een paar tips:
1. Kies een moment in de week waarop je even rustig na kunt denken over wat je allemaal wilt preppen. Schrijf er gelijk een boodschappenlijst bij.
2. Begin klein en kook niet gelijk voor 3 weken vooruit. Kook zo veel mogelijk dubbel. Dan heb je altijd een extra maaltijd in huis.
3 Sommige dingen zijn niet zo lekker om in te vriezen. Denk aan aardappelen en rijst. Je kunt deze gerechten wel vast koken en in de koelkast bewaren.
4. Let hierop: in de koelkast bewaar je klaar gemaakt eten niet langer dan drie dagen en in de vriezer niet langer dan drie maanden.
5. Denk eraan om je eten ’s morgens uit de vriezer te halen en in de koelkast te zetten. Dan hoeft het niet zo lang in de magnetron en dat is beter voor het behoud van de smaak.
6. ik snijd fruit dat niet zo’n lang leven meer heeft altijd op in stukjes en die doe ik dan in de vriezer. Super handig voor smooties. Vooral bananen gaan goed.
7. Koop een aantal goede vierkante bakjes. Het liefst groot genoeg voor twee porties. Zo kun je je vriezer efficiënt indelen.

Wat vries je wel in en wat niet?
Niet alles leent zich ervoor om in te vriezen.

Wel invriezen:
– Alle soorten vlees
– Brood
– Kruiden
– Fruit
– Groenten zoals sperziebonen, bloemkool, broccoli, wortelen etc.

Niet invriezen:
– Paprika’s rauw – dat wordt een drab
– Andere groenten die veel vocht bevatten zoals sla en komkommer
– Gefrituurd eten
– Aardappelen die gekookt zijn (in een stamppot lukt het wel)
– Zuivel
– Eieren

 

Dus als je druk bent of je wilt geld besparen en gezonder gaan leven, dan is preppen echt iets voor jou! Succes!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.