December… ik denk aan pepernoten, chocoladeletters, een wijntje, kerstkransjes, kerstborrels, oliebollen, nog een wijntje, kerstdiner, champagne, lekkere hapjes….
Voor iedereen die op zijn gewicht let, is de decembermaand een horror maand. Al dat lekkere eten en drinken de hele maand door….
Daarom hierbij een paar tips om ervoor te zorgen dat jij wel lekker mee kunt doen, maar in januari niet staat te balen op de weegschaal!

Jij mag ook echt wel iets lekkers eten!
Natuurlijk mag ook jij in december lekker eten. Als je jezelf de hele maand alles ontzegt heb je waarschijnlijk helemaal geen leuke feestmaand en dat houdt niemand vol.

Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw
December heeft 31 dagen waarvan er 4 feestdagen zijn. Als je op die andere 27 ‘normale’ dagen nou gewoon wel een beetje blijft opletten wat je eet, dan kun je op de echte feestdagen gewoon lekker meedoen.
Zorg ervoor dat je voorraadkastjes niet de hele maand gevuld zijn met pepernoten, kerstkransjes en andere decembersnacks.

Kiezen
Stel je voor…. Het is eerste kerstdag. Je moeder heeft het kerstdiner verzorgd en je weet dat er een chocoladetaart als toetje op het menu staat. Daar droom je al de hele week van, want je bent dol op chocolade. Je weet ook dat er in die taart net zoveel calorieën zitten als in je normale dagmenu. Wat doe je?  Ik stel voor dat je lekker dat stuk taart neemt maar dan bijvoorbeeld de hapjes overslaat en een beetje rustig aan doet met de jus bij de aardappeltjes. Je kunt ook kiezen om een klein stukje taart te nemen. Of je neemt wel van alles wat maar je doet het dan rustig aan tijdens het kerstontbijt de volgende ochtend. Het is belangrijk dat je even nadenkt over wat wel en wat niet. Eet wat jij het allerlekkerst vindt en eet niet omdat het op tafel staat.

Hou je hoofd erbij
Kies bewust wat je in je mond stopt en ga niet op de automatisme piloot bunkeren.  Eet niet zonder na te denken een halve schaal toastjes op tijdens de kerstborrel op je werk. Als je eet, geniet er dan van maar hou je hoofd erbij.

Kijk uit met alcohol
Ik hou zelf heel erg van een wijntje. Maar gezond is het niet en als je wilt afvallen is alcohol al helemaal je vriend niet. Behalve dat er in een glas wijn al snel 100 calorieën zitten, is er nog een reden dat je op moet passen met het drinken van alcohol. Als jij een glaasje of twee op hebt, zal je sneller geneigd zijn om meer te gaan eten en nog meer te gaan drinken. Je grenzen vervagen en van een drankje krijg je trek.

Gooi de handdoek niet in de ring
Als het toch fout is gegaan (je hebt toch die hele schaal hapjes leeg gegeten of dat pak kerstkransjes verorberd) geef dan niet gelijk op. Als iets mis gaat ben je snel geneigd om te denken, ‘ach, het is nu toch al verpest’. Maar dat is onzin. Spreek jezelf even toe, doe het de dag erna weer rustig aan en ga een keertje extra naar de sportschool (ja, die is in december gewoon open…).

Blijf bewegen:
Er is geen enkele reden om in december niet te gaan sporten. Ook al ben je druk. Probeer je sportritme aan te houden. Je zult jezelf in januari dankbaar zijn!

Heb jij nog andere tips? Laat ze hieronder achter! Fijne feestdagen

 

 

Foto: <a href=”https://www.freepik.com/free-photos-vectors/christmas”>Christmas vector created by Freepik</a>

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *