Gezonde gerechten: 250 gram groente per dag…. Makkie!

Iedereen weet onderhand wel dat het voedingscentrum adviseert om dagelijks 250 gram groente te eten. Veel mensen vinden dat best veel en komen daar dan ook lang niet altijd aan.

En het wordt nog erger als ik je vertel dat met die 250 gram het bereide product wordt bedoeld en niet het gewicht wat jij afweegt in de supermarkt. De reden hiervoor is simpel, tijdens de bereiding verlies je vaak nogal wat grammen links en rechts. Bijvoorbeeld bij het raspen van wortel, het snijden van de broccoli of bij het doppen van boontjes.  En groente zoals andijvie slinkt tijdens het koken.

Het voedingscentrum heeft een handige lijst gemaakt waar je kunt zien hoeveel groente je moet kopen, zodat je ook daadwerkelijk 250 gram overhoudt op je bord na het bereiden. Zo heb je bijvoorbeeld bij witlof minimaal 325 gram nodig en spruiten rond de 275-300 gram.

Bekijk het overzicht op: http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezonde-recepten/kookhulp/hoelang-kook-ik-.aspx

Er staat ook een richtlijn bij die aangeeft hoe lang je alle groente moet koken om er voor te zorgen dat je zo min mogelijk vitamines verliest. Handig!

Nog een super goeie tip om dagelijks aan je portie groente te komen, is om het mee te nemen naar je werk.

Als je bijvoorbeeld een bakje hebt met een paar stukken wortel en een halve paprika zit je al snel op 150 gram.  Die heb je dan al mooi binnen! Je kunt eindeloos variëren: venkel, tomaatjes, komkommer, radijs. Noem maar op. En zo’n bakje heb je echt zo op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.