Ontbijt… onmisbaar of toch niet

Ik zat laatst met mijn vriendin Lana thee te drinken en we hadden het over ongezonde gewoonten (die ik zelf natuurlijk niet heb…kuch kuch). Lana heeft een nogal onregelmatig leven en ontbijt zelden. Zelf denkt ze dat ze dat dat super slecht is. En dat is niet raar want het is ons met de paplepel ingegoten: ‘ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag’. Maar klopt dat eigenlijk wel? Hoe erg is het als je het ontbijt over slaat?

Wetenschappelijk is niet bewezen dat het overslaan van je ontbijt ongezond voor je is. En dat je aankomt als je niet ontbijt is een fabel. Maar, ik ben van mening dat een ontbijt wel thuis hoort in een gezond eetpatroon.

Ontbijten zorgt voor nieuwe energie. Mensen die niets eten hebben over het algemeen minder energie in de ochtend en hebben meer moeite om zich te concentreren.

Als je ’s morgens niet ontbijt dan is de kans groot dat je in de loop van de ochtend trek krijgt. Als je een goed ontbijtje hebt meegenomen is dit geen probleem, maar als je dat niet bij je hebt, is de kans groot dat je in een kantine, benzinestation of in de stad een minder gezonde snack gaat halen.

Dus…. toch een ontbijt voor je de deur uitgaat?

Als je ’s morgens echt geen trek hebt, is het niet nodig om met tegenzin een ontbijt naar binnen te werken. Maar neem het dan mee en eet het een uurtje later als je wel trek begint te krijgen. Daar is echt niets mis mee.

Een paar tips:

  • Misschien een inkoppertje maar als je wel wilt ontbijten, maar steeds tijd tekort komt ’s morgens, zet dan je wekker een kwartiertje eerder. Desnoods zet je je ontbijt de avond van te voren al klaar in de koelkast.
  • Als je ’s morgens niet zoveel zin hebt in een boterham kun je ook proberen of iets anders er wel in gaat, zoals yoghurt met muesli en fruit of een bordje pap.
  • Als het je thuis echt niet lukt om te ontbijten, neem het dan mee en plan een momentje in om het rustig op te eten.
  • Wees creatief. Je hoeft niet elke ochtend een boterham met kaas te eten. Doe eens gek en experimenteer met (goede) muesli, granola en fruit of kies voor havermout met warme vruchten of een volkorencracker met hummus en ei of notenpasta met banaan.
  • Let bij ontbijtgranen op dat er geen zout en suikers aan toegevoegd zijn. Er staan veel ongezonde keuzes in de supermarkt.

Wil jij alles weten over goed en gezond eten? Download dan nu mijn gratis e-book

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.