Huiswerk
Als je door mij gecoacht wordt, krijgt je altijd een huiswerkopdracht en dat is het bijhouden van een eetdagboek. Voor mij als coach geeft dat veel inzicht maar natuurlijk vooral voor degene die het dagboek invult. Een eetdagboek is confronterend  en het invullen is vaak, zeker in het begin, een flinke klus.  Klinkt als een hoop gedoe dus. Maar het bijhouden van wat je wanneer eet, heeft veel meer voordelen dan nadelen.

Wat levert het je op?
Door het invullen van een eetdagboek zie je hoeveel je eet en hoeveel calorieën je daardoor binnen krijgt. Dat levert soms (onaangename) verassingen op.  De meeste mensen denken dat ze wel weten wat ze binnenkrijgen op een dag, maar ik hoor heel vaak terug dat vrouwen ongemerkt meer eten dan dat ze denken:  ‘ik had niet helemaal door hoeveel ik snoep, maar als ik het zo optel…. ’ of ‘ ik wist wel dat ik wat meer groenten moest eten, maar nu zie ik pas echt hoeveel weinig ik eigenlijk eet’. Deze opmerking hoorde ik vorige week van een dame die ik net pas begeleid ‘ Nu ik een eetdagboek bijhoud, valt het me pas op hoeveel ik eet als ik bij mijn moeder ben. Ik denk dat ik haar ook maar eens een tijdje laat meeschrijven’ 🙂

Ook zie je bijvoorbeeld direct wat calorie-technisch gebeurt als je een zak chips hebt gegeten. Vaak valt het kwartje pas echt als je dingen zwart op wit ziet.

Ook kun je met een eetdagboek goed zien of de verhouding eiwitten, koolhydraten en vetten in je voeding klopt en of je voldoende vitamines binnen krijgt.

Behalve inzicht in de hoeveelheid eten, krijg je ook een goed beeld van wanneer je eet. Zeker bij emotionele eters is dit inzicht vaak nuttig. Je ontdekt sneller bepaalde patronen in je eetgedrag en kunt daar dan gerichter aan gaan werken.

Hoe houd je het bij?
Je hebt verschillende manieren waarop je een eetdagboek bij kunt houden. Er zijn veel handige apps. Ik gebruik eigenlijk altijd de Eetmeter van het Voedingscentrum (www.voedingscentrum.nl) maar ik heb sinds een paar dagen ook MyFitnessPal op mijn telefoon staan. Ik ben er nog niet helemaal in thuis maar dit lijkt me ook een hele fijne app.

Als je liever gewoon alle opschrijft dan zijn er ook allemaal leuke eetdagboeken te koop. O.a. bij www.Bol.com. Maar je kunt natuurlijk alles ook gewoon in een schriftje bij houden. Je maakt een kolom met wathoeveelwanneer en als je wilt ook met waarom.
Als je zelf wilt uitrekenen hoeveel calorieën ergens inzitten, kijk dan in de Nevo tabel.

Belangrijk!
Een paar puntjes die van belang zijn als je een eetdagboek bijhoudt:

  • Bedenk je van tevoren dat het wel even een klus is. Zeker in het begin is het een gedoe met hoeveelheden en gewicht. Maar daar word je steeds handiger in. Hou maar in gedachten dat het je echt veel gaat opleveren.
  • Hou echt alles bij. Ik zie vaak dat bijvoorbeeld olie waarin gebakken wordt,  dressing en boter vergeten wordt. Wel super belangrijk want anders kloppen je gegevens niet en dan blijf je je misschien afvragen waarom je niet afvalt terwijl je zo weinig calorieën binnen krijgt.
  • Schrijf alles gelijk op of noteer het gelijk in je app. Anders is de kans groot dat je alsnog iets vergeet.
  • Overdrijf niet. Een tijdje een dagboek bijhouden is heel goed, maar ga er niet te lang mee door. Anders wordt het obsessie en je wilt niet dat je nooit meer zorgeloos iets in je mond kunt stoppen. Mensen die de hele dag calorieën tellen, worden daar vaak niet gelukkiger en ook niet slanker van.

 

Ken jij nog andere apps? Laat hieronder een reactie achter!

 

Heb je honger gekregen van dit bericht? Kijk dan eens op deze pagina met gezonde gerechten. Enjoy!

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *