E-nummers

Iedereen heeft het er over en iedereen lijkt er wel wat van de vinden…. E-nummers. Ik kom op Internet, nieuwsbrieven en Facebook vaak veel foute informatie tegen. Informatie die klakkeloos wordt aangenomen, gedeeld en groot wordt uitgemeten. Jammer, want dit zorgt voor veel verwarring. Tijd dus voor een blog!

Hoe zit het nou eigenlijk met die e-nummers….

Zijn ze gevaarlijk of zitten ze misschien toch niet voor niets in ons voedsel? Om te beginnen; wat is een e-nummer eigenlijk en wat doen ze in ons eten: e-nummers zijn stoffen die als hulpstof aan een voedingsmiddel worden toegevoegd. Een e- nummer kan verschillende functies hebben, bijvoorbeeld om voedsel langer houdbaar te maken, meer smaak te geven, te laten glanzen, een andere kleur te geven of om te voorkomen dat een product klontert.

E-nummers kunnen worden gewonnen uit de natuur of kunstmatig worden gemaakt in een fabriek. E-nummers komen van nature ook in bijvoorbeeld groeten en fruit voor; neem een banaan daar zitten zeker 5 e-nummers in en in een tomaat 15! Als in een product e-nummers zijn gebruikt, dan staat de naam van de stof of het e-nummer op het etiket.

Een e- nummer wordt niet zomaar een e-nummer. Daar gaat een heel traject aan vooraf. De stof mag niet schadelijk zijn voor de gezondheid en krijgt pas een e-nummer als het zeker is dat je er niet teveel van binnen krijgt. Een nieuwe toevoeging moet worden goedgekeurd door de EFSA (Europese Voedselveiligheidsautoriteit). Het is dus een garantie dat de stof is gecontroleerd en veilig is bevonden.

Er zijn veel verhalen in omloop die mensen waarschuwen voor e-nummers, omdat deze schadelijk voor de gezondheid zouden zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken. Producten met e-nummers kun je veilig eten. Sommige mensen willen e-nummers toch liever vermijden, maar vanuit gezondheidsoogpunt is dit niet nodig.

E-nummers op zich zijn dus niet gevaarlijk maar ze zitten wel vaak in bewerkte producten die te veel zout, suiker of verzadigd vet bevatten, zoals snacks, sauzen, pakjes en zakjes. Om die reden kun je deze producten beter niet te vaak en te veel eten.

Light Frisdrank:

Het vervangen van suiker door zoetstof helpt om minder suiker en calorieën binnen te krijgen. Een van de meest bekende zoetstoffen is Aspartaam; over Aspartaam gaan de meest vreselijke verhalen rond. Ook dit is niet terecht. Aspartaam is niet kankerverwekkend. Wat wel vaak beweerd wordt. Vele studies hebben de veiligheid van aspartaam bevestigd en Aspartaam is door de EFSA veilig bevonden.  De paniek over aspartaam komt door de resultaten uit bepaalde studies op ratten en muizen die buiten proportionele hoeveelheden toegediend kregen en al ziek waren voordat het onderzoek begon.

Als je minder calorieën binnen wilt krijgen, zijn light frisdranken dus een goed alternatief. Let echter wel op, want ook light frisdrank is vanwege de zuren die erin zitten erg slecht voor je tanden. Water drinken is echt het beste!

Uitzonderingen:

Op bovenstaande gelden uitzonderingen voor mensen met bepaalde medische problemen. Zo kunnen mensen met de erfelijke aandoening PKU de fenylalanine uit de zoetstof aspartaam (E951) niet goed afbreken. In Nederland worden baby’s met een hielprik getest of ze deze stofwisselingsziekte hebben.

(Mijn) Conclusie:

Al zou je willen, je ontkomt niet aan e-nummers; want ze zitten bijna in al ons voedsel. Is dat erg? Nee, dat is niet erg. Zorg voor een gevarieerd voedingspatroon met veel verse groeten, fruit en drink water in plaats van frisdrank of sap en maak je niet druk over e-nummers. Over e-nummers valt nog veel meer te schrijven. Als je meer informatie wilt, kijk dan eens op de site van het voedingscentrum.

Note: ik haal mijn informatie uit bronnen die ik  betrouwbaar acht. Voor dit blog zijn dit o.a. Het Voedingscentrum, Martijn Katan (hoogleraar Voedingsleer VU Amsterdam) Voedingsmythes, Academie voor Leefstijl en Gezondheid en het platvorm I’m a Foodie

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.