leefstijl acties

leefstijl acties

Gewoontes veranderen is best ingewikkeld. Maar als je gezonder wilt gaan leven dan zul je je ongezonde gewoontes toch aan moeten pakken. Ongezonde gewoontes aanpakken doe je door er gezonde gewoontes voor in de plaats te zetten.

Dat klinkt makkelijk maar dat is het niet altijd. Wat super belangrijk is, is dat je kleine stappen neemt. Daar heb je mij waarschijnlijk al vaker over gehoord.

Met kleine stappen kom je verder. Hieronder staan 26 voorbeelden van kleine acties waarmee je zo kunt starten. Kies een of twee acties uit en hou deze net zo lang vol totdat het echte gewoontes zijn geworden. Pas dan ga je verder met de volgende actie.

Misschien denk je, dit zijn wel hele kleine stappen. Maar dat maakt het juist zo aantrekkelijk. Het zijn kleine stappen, dus haalbaar. En bedenk maar eens hoeveel verschil je kunt maken als je een heleboel van deze stappen omgezet hebt in gewoontes. Daar word je vrolijk van!

Succes en laat me weten welke acties jij gekozen hebt!

26 haalbare acties: 

  • Ga elke avond 15 minuutjes eerder naar bed
  • Drink elke dag een glas water voor het avondeten
  • Ga vaker lopend of op de fiets de boodschappen doen
  • Maak direct na het eten een wandelingetje
  • Stap over naar volkorenproducten (begin evt. met 50% wit en 50% volkoren)
  • Hou een week een eetdagboekje bij
  • Stap een bushalte eerder uit en loop het laatste stuk naar je bestemming
  • Drink maximaal 1 glas frisdrank of vruchtensap per week
  • Start elke ochtend met een ontbijt(je)
  • Plan af en toe een proefles van een sport die je nog niet kent maar je wel leuk lijkt
  • Ga elke avond een half uur eerder naar boven om lekker in bad te gaan, uitgebreid te douchen, mediteren of om wat te lezen.
  • Maak gelijk na de lockdown een afspraak in de sauna. Plan die dag nu vast vrij in je agenda.
  • Ga een keer per week zwemmen (even de lockdown afwachten maar je kunt het vast in je agenda plannen)
  • Neem af en toe de tijd om naar mooie muziek te luisteren
  • Sta 10 minuten eerder op om rustig te ontbijten
  • Neem eens de tijd om een beweegactiviteit te vinden die je echt leuk lijkt
  • Parkeer je auto af en toe iets verder weg en loop het laatste stuk
  • Eet op vaste momenten
  • Plan wekelijks een momentje in om je doelen voor die week te bepalen
  • Gebruik een stappenteller (bijvoorbeeld via je telefoon)
  • Maak minimaal twee keer per week een flinke wandeling met iemand die je leuk vindt of juist lekker alleen
  • Luister een keer per week een podcast van iemand die je inspireert
  • Eet met aandacht (aan tafel en niet voor de tv, staand, etc)
  • Maak ’s morgens je lunch klaar om mee te nemen naar je werk
  • Sta 10 minuten eerder op en doe een paar eenvoudige beweegoefeningen
  • Bel minimaal twee keer per week iemand waar je energie van krijgt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.